Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejen o registru řidičů (pardon vozidel) na ministerstvu dopravy

Na MD je zaveden tzv. IMIS (vnitřní personální a účetní (ekonomický) systém pro MD). Je to software hodnotou srovnatelný s jinými programy částkou možná max. 100 mil. Kč. Lze ověřit znaleckým posudkem. Usnadňuje práci personalistům a účetním.

Nahrazuje řádově 50 – 60 pracovních sil (zvládali to hravě ručně víc jak 100 let). Ušetří tedy ročně maximálně 30 – 40 milionů korun na platech. Cena sw se vyvíjela. Proběhla 3 výběrová řízení za celkem 875 mil. Kč. Různé dodatky ke smlouvám pak znamenaly navýšení této zakázky o dalších 725 000 000 korun. Utracení celkem 1,6 miliardy je vrchol nehospodárnosti a nelze hovořit o správném hospodaření. Miliarda je zřejmá škoda vzniklá státu. Podle smlouvy s fy ATS Telcom Praha a.s. je dalších 12,5 miliónů měsíčně hrazeno za „údržbu“ software. Jsou to další peníze, které jsou již roky vypláceny netransparentně, aniž by musela být odvedena jakákoliv práce, to je krása paušální platby.

Centrální registr vozidel je zastaralý a jeho spuštění se všichni báli

A teď registr vozidel který s tím souvisí. Smlouva o vytvoření aplikace CRV byla uzavřena bez výběrového řízení. Dokonce ani nejde o smlouvu na vývoj nové aplikace, ale o Technickou a uživatelskou podporu CRV, non stop infolinku, podporu převodu dat z původní do nové aplikace a doplnění aplikačního programového vybavení CRV. Aplikace však podle všeho na základě této smlouvy byla vyvíjena a zpracována spol. ATS Telcom Praha a.s. (poskytovatel služeb) a to na základě tzv. Smlouvy o poskytování a rozvoji IT služeb 2010-2013, což je výše popsaný IMIS vytvořený v roce 2007 (2008) jako vnitřní personální a účetní (ekonomický) systém pro MD. Podle dostupných informací bylo na jeho vytvoření a provoz prozatím z rozpočtové kapitoly MD vynaloženo 1,6 mld. Kč. Smlouva na jeho provoz a správu se spol. ATS Telcom bude končit k 31.3.2013 a MD platí měsíčně za správu systému, tedy ať se ze strany poskytovatele služeb bude vyvíjet nějaká aktivita či ne, 12.500.000,- Kč/měsíc,a to až do ukončení platnosti smlouvy. A teď nová smlouva bez výběrového řízení k zajištění provozu CRV ze dne 25.6.2012 na dalších 32 miliónů, s textem tvářícím se jako údržba, fakticky na vývoj nové aplikace.

Nevypsání výběrového řízení je porušení zákona

Aplikace pro CRV nebyla zadávána v nouzi či krizi, jak vyžaduje zákon pro postup bez výběrového řízení. Bylo dost času na vypsání řádného výběrového řízení. V červnu r. 2011 již byla na MD připravena složka zadávací dokumentace k tzv. otevřenému výběrovému řízení na vytvoření a správu aplikace CRV, neboť k 1.7.2011 oznámil MV ČR p. Kubice svému kolegovi MD ČR p. Dobešovi, že od tohoto dne po 12-ti měsících, tedy k 30.6.2012 bude muset vypnout podporu pro CRV, které sice spravuje MD ČR, ale podporu poskytuje na základě smlouvy MV ČR. Zde je důležité konstatovat, že složka zadávací dokumentace byla připravena na kompletní vývoj aplikace a její správu, a to v hodnotě zhruba 100.000.000,- Kč s tím, že na základě vyhlášených operačních programů, mohla být její podstatná část hrazena z dotací EU. MD ČR, resp. vedení na tuto situaci nikterak nereagovalo, otevřené výběrové řízení nezadalo.
Až dne 25. června 2012 podepsalo ministerstvo dopravy smlouvu na Zakázku bez předchozího uveřejnění (JŘBU) na „Zajištění podpory provozu Centrálního registru vozidel“. A co bylo důvodem mimořádného postupu? Ministerstvo píše toto:
„V průběhu realizace systému však nastaly následující okolnosti, jejichž následkem bylo nutné využít JŘBU: ...V návaznosti na zpracovanou analýzu dat bylo zjištěno, že cca 800 000 záznamů není možné převést do databáze nového systému CRV. Stávající registr vozidel je veden obecními úřady obcí na lokálních úložištích dat a na jednom centrálním úložišti dat. Po spojení dat uložených na obou úložištích se ukázalo, že existují neočekávaně velké rozdíly v datech. Dokud nedošlo ke spojení dat na jedno úložiště, nebylo možné tuto velmi vysokou chybovost dat objektivně zjistit. Nový informační systém bude pracovat pouze s jedním úložištěm dat, a proto bylo nutné stávající data před jejich převedením do nového registru opravit, stávající stav byl překážkou provozu nového registru.“

Pravda nebo lež?

Tomuto tvrzení odporuje jiný dokument ministerstva dopravy, který byl sepsán 19. října 2010. V něm se upravuje obsah projektu „Elektronizace výkonu agend inspekce a dozoru v oblasti dopravy - projekt 221“, podle něhož místo realizace spisové služby se do něj vkládá implementace CRSV, tedy centrálního registru silničních vozidel. Že o problému dlouhodobě MD vědělo není pochyb, je to čitelné v těchto odstavcích:
4.2 Stav datové základny CRSV
„Data v současném registru nejsou ověřována proti ostatním registrům, kromě Evidence obyvatel ve vybraných případech. Data vlastníků a provozovatelů dat jsou tak nekonzistentní, v systému jsou vedeny údaje nestrukturované či jen částečně strukturované a dochází k duplicitám v ukládání dat.
Kvalitu dat lze jen obtížně změnit při zachování stávajícího způsobu provozu informačního systému, kdy obce s rozšířenou působností pracují s lokální databází v místě původního okresního úřadu a data z těchto okresů jsou načítána do centrálního registru. To vede ke značné chybovosti a nekonzistenci datové základny se všemi z toho vyplývajícími důsledky.“
a dále:
9 Dopady v případě zamítnutí změny
CRSV je jedním z klíčových komponent DSA (dopravně správní agendy – pozn. red.). Vzhledem k faktu, že stav datové základny stávajícího řešení evidence vozidel je v nevyhovujícím stavu, nevyřešení tohoto problému bude mít negativní dopad na celý systém ESB (umožňuje integraci samostatných datových základen – pozn. red.), který díky neaktuálním vstupům bude následně poskytovat nesprávná data.
Data z centrálního registru byla přenášena z lokálně vedených evidencí, vznikla historicky a ne vždy konzistentními postupy, což má přímý dopad na jejich kvalitu. Při vydání chybných dat nelze mnohdy nalézt osobu odpovědnou za zadaná data a jejich současný stav a odpovědnost škody tedy zůstává na ministerstvu.“

Již v říjnu 2010 ministerstvo evidentně vědělo, že má problém, který je třeba řešit. V roce 2012 se však tváří, že jde o nový krizový jev a musí rychle vypsat jednací řízení bez uveřejnění, přesněji zadat tuto práci přímo firmě ATS-Telcom bez soutěže, což zdůvodnilo jako „krajní naléhavost vzniklá v důsledku událostí, které veřejný zadavatel nemohl předvídat, a v souladu s přísnými podmínkami stanovenými v dané směrnici“. 30. května 2012 byla tato lež předložena vládě.

Vraťme se zpět k 24.1.2012, kdy podepisuje zástupce MD ČR se spol. ATS Telcom Praha a.s. tzv. změnový požadavek v systému IMIS (1. část), kdy cílem tohoto požadavku ze strany MD ČR je „Vytvoření nové aplikace Centrální registr vozidel (CRV)“. V tomto změnovém požadavku MD ČR žádá o vytvoření aplikace CRV dle přílohy č. 1 (to jsou Požadavky pro práci s daty). Dne 24.1.2012 ve změnovém požadavku (2 a 3. část) navrhuje MD spol. ATS Telcom jak a v jakých termínech má spol. při vývoji aplikace postupovat. Zdůrazňuji při vývoji aplikace !!!

Podle dostupných veřejných zdrojů vyhlásil MD ČR, že v rámci správy systému IMIS byly uspořeny finanční prostředky, z tohoto důvodu že nevyhlásil otevřené výběrové řízení, ale v rámci těchto uspořených FP aplikaci vyvíjel poskytovatel služeb, tedy došlo k úspoře finančních prostředků ze strany státu. Chápu to tak, že byla pozastavena platba oněch 12,5 milionu za údržbu? Pak by ale nebylo nutné podepisovat novou smlouvu.

A jak to dopadlo?

Avšak. Dne 25.6.2012 byla zástupcem MD ČR, a to Státním tajemníkem, náměstkem ministra dopravy ČR Bc. Miroslavem Drobným podepsána bez výběrového řízení nová Smlouva „Zajištění podpory provozu Centrálního registru vozidel“, a to se společností ATS Telcom Praha a.s. Kopii mám tady.
Tato smlouva zajišťuje správu provozu CRV ve 4 jednotlivých bodech. Termíny a finanční plnění ze strany MD ČR vyplývající z této smlouvy:
A – Technická a uživatelská podpora CRV- 9.7.2012 – 31.3.2013 - 400.000,- Kč/M
B – Help desk - 9.7.2012 – 30.9.2012 – 990.000,- Kč/M
C – podpora převodu dat - 9.7.2012 – 30.9.2012 – 13.104.000,- Kč jednorázově
D – Doplnění aplikačního sw CRV ode dne účinnosti smlouvy do předání plnění 7.350.000,- Kč
Plnění ze strany MD ČR tedy 27.024.000,- Kč + DPH, celkem tedy plnění 32.428.000,- Kč
V tomto období, budou pro spol. ATS Telcom Praha a.s. v plnění 2 platné smlouvy. První smlouva tzv. IMIS, která zajišťuje plnění cca 12.000.000,- Kč každý měsíc, a dále pak výše uvedená smlouva s celkovým plněním 32.428.000,- Kč. Není bez zajímavosti, že například za vytvoření bezplatné informační linky zaplatí daňoví poplatníci za pouhé 3 měsíce bezmála 3. mil. Kč!!!!!!!!

Co bude dál? Vypíší další výběrové řízení na již realizovaný registr?

A nyní je třeba se ptát, proč je platnost této smlouvy pouze do 31.3.2013. Odpověď bude zřejmě v tom, když ministr Dobeš veřejně deklaroval, že nyní vyhlásí otevřené výběrové řízení na vytvoření nové aplikace CRV, a to v hodnotě bezmála 300.000.000,- Kč, což bude krásný dar fy ATS Telcom Praha a.s. ( zde je třeba také srovnat zadávací dokumentaci, která již na MD leží od června r. 2011, kdy cena byla 100.000.000,- Kč s možností čerpání z fondů EU). Když vezmeme v úvahu vytvoření aplikace a její správu ze strany ATS Telcom Praha a.s., její možná autorská práva na dnes vyvinutou aplikaci, kterou vlastně podle smlouvy nikdo nevyvíjel a jen doplňoval aplikační programové vybavení, což je lež, vezmeme v úvahu i znalosti systému, zkušenosti v provozu, jedinečnost aplikace atd., a dospějeme k závěru, že jediná fy ATS Telcom Praha má šanci vyhrát tuto další připravovanou předraženou zakázku na něco, co již bude vyvinuto. V otevřeném výběrovém řízení budou mít jiné společnosti, než právě ATS Telcom Praha a.s. nulovou šanci. A musím se znovu ptát. Co se vlastně bude tvořit, když CRV s velkými porodními bolestmi za 32 miliónů vznikl? Za co bude daňový poplatník platit dalších 300 000 000,- Kč, když podle ministra již vlastně všechno funguje? Myslím, že cena 32 mil. za databázi registru a migraci dat je přiměřená, jen koupě není obsahem smlouvy a tudíž ministerstvo se nestalo majitelem ani autorských práv, ani nemá záruky a neproběhlo výběrové řízení, neoprávněně.

Poslední detail

Dalším zajímavým faktorem v celé věci je skutečnost, že není jisté a nikde to nebylo doloženo, zda má spol. ATS Telcom Praha a.s. (či její dále uvedený možný subdodavatel) jakoukoli bezpečnostní prověrku pro práci s takto citlivými údaji, jaké se nacházejí v CRV. Jen při představě úniku informací z CRV, případně možnosti napojení do základních registrů jsou prověrky více než nutné.

Autor: Stanislav Huml | pátek 20.7.2012 14:30 | karma článku: 38,73 | přečteno: 4924x
  • Další články autora

Stanislav Huml

Kalašnikov volby nevyhrává

Je to trochu jinak, než píší média, jako ostatně vždy, a prezident odpovídal obecně, dokonce o sobě. A byl to evidentně vtip. Trochu jednodušší, ale stále jen vtip.

26.1.2016 v 22:49 | Karma: 41,64 | Přečteno: 2179x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Huml

Jde o bezpečnost nebo o prachy?

Nášivky s reflexními prvky byly shledány účinnějšími než aktivní osvětlení. A věta "Cestující, který ve vozidle stojí, přidržuje se za jízdy zařízení vozidla k tomu určených," byla shledána dostatečnou.

9.12.2015 v 21:29 | Karma: 25,97 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Nacista nebo vlastenec? Imigrace a islám.

Hledám svůj vlastní postoj a snažím se pochopit i všechny kolem sebe.Proč ten strach, a je reálný? Jak z toho ven a je ještě čas? Je nějaké východisko? Nemlžím a snažím se nalézt pravdu v historii. Budu teď hodně otevřený.

8.11.2015 v 23:43 | Karma: 46,24 | Přečteno: 8125x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Bartuška to tak nemyslel, tvrdil Klvaňa v pořadu Máte slovo.

Schvalování masových vražd v Oděse to prý rozhodně není, nic takového bartuškův výrok neobsahuje. Tvrdili pánové Klvaňa a Vondra. Nu pojďme si jej podrobněji rozebrat. Důkaz je ve výroku samém a nejen v něm.

1.5.2015 v 1:05 | Karma: 44,82 | Přečteno: 7706x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Oděsa 2014 Memento

2. května to bude rok, kdy jsem šokován sledoval videa z Oděsy, ukrajinského města, kde parta grázlů vraždila ukrývající se civilisty v Domě odborů. Zapalovala je molotovými koktejly a když se snažili uniknout oknem stříleli po nich, ty kteří skočili byli dobíjeni na chodníku. Strašné odporné zvěrstvo.Žádní zelení mužíci, ale obyvatelé Oděsy byli vražděni bandou lidí se zakrytými tvářem i, kteří předtím pochodovali kryti policií po městě.

29.4.2015 v 22:46 | Karma: 36,53 | Přečteno: 2059x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Až 150 na dálnici, ale jen někde

Na dálnici až 150, jinde až 110 – ale pozor ne celoplošně. Stále platí omezení rychlosti na 90/130, jen jsme schválili možnost správci komunikace, aby za podmínek, kdy nedojde k ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, na bezpečném úseku, zvýšil rychlost jízdy o 20 km/hod.

29.4.2015 v 21:32 | Karma: 13,53 | Přečteno: 561x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Jsou Rusové v EU podlidé?

Právě vypukla další válka. Jemen. Zase se bombarduje a umírají lidé. Jiná parta podřezává křesťany. Rozbitý je celý sever Afriky, vraždí se turisté. Zabíjí se na Ukrajině, kde se konflikt vleče a není příliš vůle jej ukončit. Dělíme se na lidi a podlidi, stejně jako v dobách minulých, o kterých jsem byl přesvědčen, že se již nikdy nebudou opakovat. Jsme nepoučitelní.

27.3.2015 v 0:00 | Karma: 38,08 | Přečteno: 2345x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Jaroslav Hašek by nevěřil vlastním očím

Císař pán je vůl řekl Vlasta Burian. Hašek ve svém Švejkovi rozjímal o mušinci na obrazu mocnáře. Svým inteligentním humorem se vypořádali s mocnářstvím. Dnes by koukali a nejsem si jist, zda by s posunem kultury společnosti souhlasili. I když kdoví? Životopis Haška je plný rozporů.

19.12.2014 v 16:26 | Karma: 35,10 | Přečteno: 2427x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Čeká nás výpadek registru vozidel?

Ministr dopravy si zabalil kufry a nevesele odchází. Chvilku bude bezvládí a pak se následník bude rozkoukávat. A je tu konec roku a nový systém registrace vozidel a předvídaný nápor na úřady. Vyhláška ještě nevyšla, úředníci v mnoha věcech tápou. I to je obraz rezortu řízený hnutím ANO.

12.11.2014 v 15:45 | Karma: 13,07 | Přečteno: 682x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Interpelace ministra dopravy Prachaře

Vážený pane ministře, Byl jsem dnes přihlášen s interpelací na Vás na téma registr vozidel po prvním lednu. Abyste nebyl zaskočen, avizoval jsem vám téma osobně dopoledne. Nepřítomnost poslanců způsobila, že se interpelace nekonají, nezbývá mi tedy nic jiného, než reagovat písemně.

6.11.2014 v 15:35 | Karma: 19,70 | Přečteno: 897x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Odmítám být užitečným idiotem

„Demokratické zřízení doplatí na to, že bude chtít vyhovět všem. Chudí budou chtít část majetku bohatých a demokracie jim to dá. Mladí budou chtít práva starých, ženy budou chtít práva mužů a cizinci budou chtít práva občanů, a demokracie jim to dá. Zločinci budou chtít obsadit veřejné funkce a demokracie jim to umožní. A až zločinci demokracii nakonec ovládnou, protože zločinci od přírody tíhnou po pozicích moci, vznikne tyranie horší, než dovede nejhorší monarchie anebo oligarchie.“ Napsal Sókratés, učitel Platóna víc jak 400 let před naším letopočtem.

20.9.2014 v 20:30 | Karma: 37,73 | Přečteno: 6184x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Petra Kvitová v daňovém ráji aneb nemohu se omluvit

O půlnoci skončí fotbal, jdete vypnout počítač, projedete rychle poštu a na fb najdete odkaz na zajímavý článek Petra Pospíchala Šampiónka z Monaka s komentářem na zdi „fb přítele“. Sdílíte, připíšete hodnocení názoru přítele, svůj komentář o zdaňování v rájích, které by mělo být podmíněno změnou občanství a jdete spát.

10.7.2014 v 23:45 | Karma: 40,76 | Přečteno: 14495x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Ševče zaplať i když užíváš svůj verpánek

Právní úprava platby za silnice prošla zajímavým vývojem. Je dobré si jej i v souvislosti s privatizací parkovacích míst připomenout. Jinými slovy, podívejme se kdo komunikace platil a kdo je užívá:

22.6.2014 v 16:30 | Karma: 19,11 | Přečteno: 1673x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Odtahovat auta nebude možné, kmotrovské lobby zaplakalo

Je mi líto, že většina novinářů zužuje problematiku na poslaneckou imunitu. Poctivě před měsícem jsem zveřejnil záměr i cíl – omezit pravomoc městské policie a omezit odtahy aut, jejichž řidiči se dopustili bagatelního přestupku - chybného zaparkování. Byla to Sněmovna, která tyto praktiky schválila. Je v tom hodně velký byznys, pražští kmotři nejsou spokojeni. A tak se mediálně problém redukuje slovy – poslancům nebude možné odtahovat auta. Není to pravda, nikomu nepůjde odtáhnout auto. Poctivě přiznávám, že problémem jsem se začal zabývat po negativní zkušeností s MP Praha. V průběhu času jsem se dozvídal čím dál otřesnější věci. Dnes Sněmovna, k mému překvapení, zvolila nejdelší navrhovanou lhůtu 24 hodin, kdy musí být nasazena „botička“, aby auto bylo možné odtáhnout. Varianty 3 a 6 hodin nebyly schváleny. Pokud zákon projde Senátem, odtahy skončí. To neznamená, že není možný postih pachatele přestupku. Pokutu mohou dostat všichni, včetně poslanců a senátorů. Lov venkovských aut po Praze, odtahy a platba za oplocené parkoviště za nehorázné ceny do kapes soukromých firem, však skončí. Zveřejňuji výtahy své řeči ve Sněmovně, která většinu přítomných poslanců přesvědčila, že hlasovali pro návrh:

20.6.2014 v 21:30 | Karma: 22,91 | Přečteno: 3621x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Save Donbass people from Ukraine army

Svět facebooku ovládla nová celosvětová akce. A začínají se, konečně, otevírat oči i některým našim vrcholným představitelům. Miloš Zeman k nim patří. Můj ministr zahraničních věcí, přítel Zaorálek stále bloudí.

1.6.2014 v 16:30 | Karma: 43,62 | Přečteno: 5984x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Odtahy vozidel a bodový systém; návrh změn

Jsem zřejmě příčinou legislativního návrhu Hospodářského výboru, který je vyjádřen jednou větou: "O odstranění vozidla nelze rozhodnout, jde-li o vozidlo, které je viditelně označeno jako vozidlo osoby požívající výsad a imunit podle zákona nebo mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána; to neplatí, jestliže takové vozidlo znemožní průjezd ostatních vozidel."

23.5.2014 v 21:15 | Karma: 33,69 | Přečteno: 7446x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Kdo může za smrt policistky - rejstřík přestupků to fakt není

Zdrogovaný řidič, který srazil a usmrtil u Kostelce nad Labem policistku, matku dvou dětí je ve vazbě a hrozí mu 16 let vězení. Problém je v tom, že už v base dávno měl bručet. Měl údajně 10 až 11 zákazů činnosti. Ministr vnitra a ministryně spravedlnosti volají po chybějícím rejstříku přestupků. V dopravě jej máme a nechybí nám.

5.5.2014 v 22:55 | Karma: 43,43 | Přečteno: 10670x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Výročí konce světové války ve světle událostí v Oděse

Skoro 70 let po válce jsme na prahu další. A opět je na pořadu dne nacionalistické hnutí, tentokrát s jiným názvem, ale stejnými praktikami. A opět se překrucuje realita. Ministr propagandy fašistického Německa ožil.

3.5.2014 v 21:30 | Karma: 45,34 | Přečteno: 8299x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Zločin přetáčení tachometru

V minulém volebním období jsem se snažil, a bylo to marné, aby bylo podvodné jednání - manipulace s jedním z důležitých údajů o opotřebení vozu, počítadlem ujetých km - označeno jako trestný čin. Není to rarita. V sousedním Německu tato speciální skutková podstata platí řadu let. Autobazary, kterým jde o dobrou pověst s tímto fenoménem bojují na výkupu a mnoho vozidel odmítají na plochu koupit. Na druhé straně se setkáte s inzerátem, který tuto službu veřejně nabízí.

23.4.2014 v 23:30 | Karma: 22,57 | Přečteno: 1446x | Diskuse| Hyde park

Stanislav Huml

Prý zuřím, když mi bylo odtaženo auto

S údivem čtu články, zejména na Aktuálně.cz a v Hospodářských novinách, jak jsem zblbnul v Poslanecké sněmovně a rozčiluji se, že mi bylo odtaženo auto. A dokonce jsem napsal emotivní mail vedení Sněmovny. Nu není tomu tak. Jsem nucen celý text dotyčného mailu zveřejnit, aby bylo jasno.

11.4.2014 v 15:40 | Karma: 21,42 | Přečteno: 4918x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 103
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4066x
Poslanec, hájící zájmy občanů.

Seznam rubrik