Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jde o bezpečnost nebo o prachy?

9. 12. 2015 21:29:42
Nášivky s reflexními prvky byly shledány účinnějšími než aktivní osvětlení. A věta "Cestující, který ve vozidle stojí, přidržuje se za jízdy zařízení vozidla k tomu určených," byla shledána dostatečnou.

Vidět a být viděn

Zásadu vidět a být viděn na silnici ctím a rozumím snaze ji uplatnit. Jak by ne, neosvětlený chodec v tmavém osvětlení mne mnohokrát vystrašil a vyšetřoval jsem mnoho případů, které skončily tragicky. Ministerstvo dopravy předložilo návrh, který na neosvětlené komunikaci stanovuje povinnost používat reflexní prvky. Jen zapomněli stanovit, kde mají být rexlexní prvky umístěny, jak mají být velké a jakou mají mít odrazivost. A nemají v zákoně ani zmocnění, aby mohli podrobnosti stanovit ve vyhlášce. Výsledkem je paskvil, kdy knoflíček z reflexu na čepici velikosti 1 cm splňuje požadavky. A je to celé k ničemu. Vlastně není.

Nelze si nevšimnout, že BESIP spustil masivní kampaň. Budou se prodávat ve velkém proužky na rukávy. Je to na neosvětlené temné silnici téměř k ničemu, ale někdo se napakuje.

Reflex má jednu nevýhodu, musí na něj dopadnout světlo, aby měl co odrazit. Je tedy důležité, jak daleko svítí reflektory auta. Tlumená světla mají dosah omezený a na chodci nejprve osvítíte boty, jak se přibližujete postupně světlo stoupá, max. do pasu a to už jste téměř u chodce. Reflexní pásek na lokti je o ničem.

Dospěl jsem při legislativním procesu k názoru, že lepší něco než nic a snažil jsem se stav napravit. Jednak jsem do pozměňovacího návrhu napsal, že velikost a umístění stanoví ministerstvo vyhláškou a jednak jsem si dovolil do zákona uvést, že pokud chodec použije neoslňující světlo, nemusí mít reflexní prvky. A opět zmocnil ministerstvo, aby stanovilo podmínky pro použití světla. Pokud se u reflexu bavíme o viditelnosti chodce v desítkách metrů (u dálkových světel samozřejmě víc) pak u aktivního osvětlení se musí počítat s viditelností chodce na stovky metrů. A osobně je mi jedno, jestli si bude svítit ledkou nebo mobilem. Bude každopádně vidět a o to jde.

Narazil jsem. Nášivková a pásková lobby zvítězila. Smutno mi bylo z vlastních kolegů.

Stojící cestující

Znáte to, jezdíme v autobusech i mimo město a stojíme. Zákon dbá na bezpečnost cestujících a proto předepisuje používání zádržných systémů, na motocyklu helmu, brýle. Právní systém je dnes nastaven tak, že povinnosti mohou být stanoveny pouze zákonem. Proto i pravidla silničního provozu dnes řeší zákon, je v něm mnoho povinností. Když mne oslovili řidiči autobusů s požadavkem, ať je stanovena povinnost za jízdy se držet, když sedící cestující je povinen být připoután myslel jsem si, že si dělají legraci, to přece musí být v zákoně ošetřeno. Není. Navrhl jsem tedy do zákona jednoduchou větu, stojící cestující je povinen se za jízdy držet. Ministerstvo dopravy návrh zamítlo a dnes odmítla i Sněmovna. Argument ministerstva byl odkaz na přepravní řád.

Toto je věta z vyhlášky 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu.: "Cestující, který ve vozidle stojí, přidržuje se za jízdy zařízení vozidla k tomu určených." Věta oznamovací. Autor si byl vědom, že do vyhlášky nemůže stanovit povinnost.

Tak kluci a holky za volantem autobusů vězte. Cestující se za jízdy nemusí držet, přepravní řád mu to neukládá, je to nevymahatelné. Některé dopravní podniky to napravili ve svých přepravních podmínkách. Nemusím dodávat, že je mnoho dopravců, zejména těch malých, kteří žádný přepravní řád nemají. Při hromadné přepravě osob jde o bezpečnost cestujících a právní jistoty řidiče, že nebude obviněn, když při zabrzdění před náhlou překážkou cestující, který se nedrží, upadne.

Pražská integrovaná doprava povinnost do svého přepravního řádu zapracovala, Toto je však text jiného, nejmenovaného podniku:

Povinnosti cestujících – porušení přepravních podmínek

Cestující jsou povinni dodržovat vyhlášené přepravní a tarifní podmínky a dále

  • starat se o vlastní bezpečnost a zdržet se všeho, co by mohlo ohrozit bezpečnost přepravy, bezpečnost ostatních cestujících, pořádek a klid ve vozidle
  • nastupovat a vystupovat z vozidla jen na zastávkách
  • uposlechnout a dbát pokynů pověřených osob udílených k zajištění bezpečné a plynulé dopravy
  • při nastupování na zastávce dát přednost vystupujícím cestujícím

Porušením přepravních podmínek z hlediska bezpečnosti cestujícího, jiných cestujících, bezpečnosti a plynulosti dopravy a z hlediska zajištění řádné, klidné a pohodlné přepravy je, jestliže cestující při přepravě

  • nemůže se prokázat platným jízdním dokladem, odmítne zaplatit jízdné a přirážku k jízdnému na místě
  • odmítá uvolnit místo vyhrazené pro osobu se sníženou schopností orientace těmto osobám nebo cestujícím - držitelům průkazů ZTP a ZTP-P
  • mluví za jízdy na osobu, řídící vozidlo
  • vyhazuje z vozidla předměty nebo je nechá vyčnívat z vozidla
  • nastupuje do vozidla prohlášeného pověřenou osobou za obsazené
  • uvádí bezdůvodně v činnost návěstní zařízení ve vozidle
  • zdržuje se bezdůvodně v prostoru, který znemožňuje řidiči bezpečný výhled z vozidla
  • brání použití provozních zařízení, výstupu, průchodu nebo nástupu do vozidla
  • kouří ve vozidle
  • chová se hlučně, reprodukuje hlučně hudbu nebo zpěv nebo používá hlučně audiovizuální techniku nebo obtěžuje cestující nevhodným chováním a vyjadřováním
  • znečišťuje vozidlo, cestující nebo jejich majetek svým oděvem nebo svým jednáním
  • vzal s sebou do vozidla ruční zavazadlo nebo spoluzavazadlo, jejichž obsah nesmí být přepravován
  • odmítne uposlechnout pokynu pověřené osoby, směřující k zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy

Autor: Stanislav Huml | středa 9.12.2015 21:29 | karma článku: 25.19 | přečteno: 1321x

Další články blogera

Stanislav Huml

Kalašnikov volby nevyhrává

Je to trochu jinak, než píší média, jako ostatně vždy, a prezident odpovídal obecně, dokonce o sobě. A byl to evidentně vtip. Trochu jednodušší, ale stále jen vtip.

26.1.2016 v 22:49 | Karma článku: 41.59 | Přečteno: 2142 | Diskuse

Stanislav Huml

Nacista nebo vlastenec? Imigrace a islám.

Hledám svůj vlastní postoj a snažím se pochopit i všechny kolem sebe.Proč ten strach, a je reálný? Jak z toho ven a je ještě čas? Je nějaké východisko? Nemlžím a snažím se nalézt pravdu v historii. Budu teď hodně otevřený.

8.11.2015 v 23:43 | Karma článku: 46.23 | Přečteno: 8035 | Diskuse

Stanislav Huml

Bartuška to tak nemyslel, tvrdil Klvaňa v pořadu Máte slovo.

Schvalování masových vražd v Oděse to prý rozhodně není, nic takového bartuškův výrok neobsahuje. Tvrdili pánové Klvaňa a Vondra. Nu pojďme si jej podrobněji rozebrat. Důkaz je ve výroku samém a nejen v něm.

1.5.2015 v 1:05 | Karma článku: 44.77 | Přečteno: 7653 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Petr Burian

Prča přeukrutná

Jsme národem absurdních lidiček, jevů a veletočů. Andrej Babiš stíhá podnikatele parazitující na státním rozpočtu, Miloš Zeman se jezdí do Číny učit demokracii a ČSSD žádá sociální spravedlnost pro všechny, mimo Altnerovi dědice.

18.8.2017 v 0:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 35 | Diskuse

Zdeněk Maštalíř

Na horká kamna se nesahá

Je jedno co politici říkají. Pro Vás jsou důležité jen dvě věci: 1) Hranice EU denně překračují tisíce ilegálních imigrantů a nikdo nejeví snahu to změnit. 2) Jediné řešení Bruselu je přerozdělování ilegálních imigrantů.

17.8.2017 v 22:25 | Karma článku: 21.32 | Přečteno: 265 | Diskuse

Beata Krusic

"Koukej, se mnou si píseň broukej................."

Do názvu svého malého blogu jsem si vypůjčila text z jedné staré, české písničky. Dál bych mohla pokračovat v podobném duchu, ale z trochu jiného soudku.

17.8.2017 v 20:57 | Karma článku: 5.40 | Přečteno: 194 | Diskuse

Miluše Horská

Narovnejme podmínky pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením

Včera na plénu Senátu jsme při projednávání zákona o zaměstnanosti měli na stole neobvyklý problém.

17.8.2017 v 18:56 | Karma článku: 4.69 | Přečteno: 150 | Diskuse

David Rath

Šrot za miliardy

Chybí zdravotní sestry, doktoři, učitelé... protože na jejich platy prý nemáme peníze. Na tisíce nových úředníků peníze jsou a desítky miliard jsou i na nákup drahého šrotu, tedy na nákup obrněných transportérů, tanků, helikoptér.

17.8.2017 v 18:45 | Karma článku: 24.53 | Přečteno: 568 | Diskuse
Počet článků 103 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4026
Poslanec, hájící zájmy občanů.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.