Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zločin přetáčení tachometru

23. 04. 2014 23:30:00
V minulém volebním období jsem se snažil, a bylo to marné, aby bylo podvodné jednání - manipulace s jedním z důležitých údajů o opotřebení vozu, počítadlem ujetých km - označeno jako trestný čin. Není to rarita. V sousedním Německu tato speciální skutková podstata platí řadu let. Autobazary, kterým jde o dobrou pověst s tímto fenoménem bojují na výkupu a mnoho vozidel odmítají na plochu koupit. Na druhé straně se setkáte s inzerátem, který tuto službu veřejně nabízí.

Nedělám si iluze, že policie odhalí stovky pachatelů. Ani v Německu případů odsouzených nejsou tisíce, ale jednotky. Přesto jasné a srozumitelné pojmenování skutku může pomoci odstranit inzerci a díky, byť jednotlivým, případům skončených před soudem odradí velké procento pachatelů.

Již dnes samozřejmě manipulace s tachometrem může být postižena. Pokud je úmyslem omladit auto, zvýšit jeho cenu zamlčením desítek tisíc ujetých kilometrů, které zvýšily jeho opotřebení, může pachatel skončit před soudem pro podvod. Procesně to naráží na mnoho překážek. Je třeba prokázat úmysl a obohacení pachatele. Pokud bude novinka dobře naformulována, trestná bude i aktivita firmy, která se omlazováním aut dnes živí. Poruchy lze snadno oddělit.

Přetáčení tachometrů není jediný problém trhu s ojetými vozy. Četl jsem tento týden blog Jak to chodí v AAA Libora Synka. Je to hodně drsné svědectví. Nechápu politiku bazaru, který usiluje o dominanci na trhu a snad ji i má, že strpí takové chování svých lidí. Vyřizovat dokumentaci víc jak 6 hodin, vnucovat zákazníkovi úvěr, něco jiného dohodnout a stvrdit "podáním ruky" a něco jiného napsat do smlouvy jsou praktiky, které zákazníka spolehlivě odradí od návratu. Nehledě na fakt, že brzdy jsou základ a velký bazar s vlastním autoservisem by měl být zárukou, že takové věci nepřipustí. I na tyto praktiky by se měla ČOI Ministerstva průmyslu a obchodu zaměřit.

Koupě auta, i když lehce ojetého, nemá být horor. Pokud se bazar chová seriózně, nevykoupí vozy, které jsou svým původem podezřelé. A stát by měl zpřístupnit spotřebitelům (tedy v okamžiku výkupu i autobazarům) všechny dostupné údaje z evidencí, které vede. Narážím zejména na Centrální informační systém STK, kde již víc jak 5 let shromažďuje údaje o stavu vozidel, které se v čase dostavily na techńickou kontrolu. Nejen závady, ale také stav tachometru v době kontroly. Zkoušel jsem tyto zavřené dveře otevřít při poslední novele zákona o technické způsobilosti. Třískl mi s nimi do obličeje tenkrát ministr Stanjura ODS. Návrh neprošel ani Hospodářským výborem PS. Stejně jako odebrání buď registrační značky nebo osvědčení po těžké dopravní nehodě. Jeho návrat byl podmíněn technickou kontrolou po opravě. I k tomu se budeme muset vrátit. Kdyby byl veřejně dostupný záznam, že vozidlo VIN ....... prodělalo těžkou dopravní nehodu, jeho návrat do provozu podmíněn novou karoserií nebo nekompromisně vyřazeno, nejezdily by nám po silnicích vraky, které ohrožují nás všechny. I ty na chodnících.

Autor: Stanislav Huml | středa 23.4.2014 23:30 | karma článku: 22.24 | přečteno: 1440x

Další články blogera

Stanislav Huml

Kalašnikov volby nevyhrává

Je to trochu jinak, než píší média, jako ostatně vždy, a prezident odpovídal obecně, dokonce o sobě. A byl to evidentně vtip. Trochu jednodušší, ale stále jen vtip.

26.1.2016 v 22:49 | Karma článku: 41.59 | Přečteno: 2142 | Diskuse

Stanislav Huml

Jde o bezpečnost nebo o prachy?

Nášivky s reflexními prvky byly shledány účinnějšími než aktivní osvětlení. A věta "Cestující, který ve vozidle stojí, přidržuje se za jízdy zařízení vozidla k tomu určených," byla shledána dostatečnou.

9.12.2015 v 21:29 | Karma článku: 25.19 | Přečteno: 1321 | Diskuse

Stanislav Huml

Nacista nebo vlastenec? Imigrace a islám.

Hledám svůj vlastní postoj a snažím se pochopit i všechny kolem sebe.Proč ten strach, a je reálný? Jak z toho ven a je ještě čas? Je nějaké východisko? Nemlžím a snažím se nalézt pravdu v historii. Budu teď hodně otevřený.

8.11.2015 v 23:43 | Karma článku: 46.23 | Přečteno: 8035 | Diskuse

Stanislav Huml

Bartuška to tak nemyslel, tvrdil Klvaňa v pořadu Máte slovo.

Schvalování masových vražd v Oděse to prý rozhodně není, nic takového bartuškův výrok neobsahuje. Tvrdili pánové Klvaňa a Vondra. Nu pojďme si jej podrobněji rozebrat. Důkaz je ve výroku samém a nejen v něm.

1.5.2015 v 1:05 | Karma článku: 44.77 | Přečteno: 7653 | Diskuse

Další články z rubriky Hyde park

Petr Gabriel

Radioaktivita při demolici WTC v Novém Yorku.

Američtí vojenští vědci jsou velmi vynalézaví na zmatení veřejnosti, když 84 procent jejich země jim stále věří, ale my již víme, jak to dokázali. Prohledáváním sovětských vojenských archivů se jim vyplatilo, postupovat s ohledem.

10.8.2017 v 22:20 | Karma článku: 7.06 | Přečteno: 294 | Diskuse

Karel Ábelovský

... jako sorry II.

ale nedá mi to; musím se opět ptát a přemýšlet o tom, co se asi stalo s národem, nebo spíš jen jeho částí, tedy jsou-li zde čteností i karmou vyzdvihovány výtvory, jako jsou blogy autorů Cvalína, Čermáka a nebo Mikuláška?

5.8.2017 v 16:08 | Karma článku: 15.53 | Přečteno: 463 | Diskuse

Jiří Beránek

Bože, jak hluboko jsem klesla aneb Sparta v plné nahotě

Ti dříve narození si určitě vzpomenou na kultovní italskou komedii s Laurou Antonelli v hlavní roli.

4.8.2017 v 15:06 | Karma článku: 14.06 | Přečteno: 534 | Diskuse

Štěpán Bicera

Upadá to tady, upadá

Je poledne a na titulní stránce visí dokonce blogy ze včerejška. Kde jsou ty doby, kdy 24 blogů, které sepsali autoři od dnešní půlnoci, byly stvořeny tak za dvě hodiny. Stejně čile se i pod blogy diskutovalo, byť pod "knicky".

3.8.2017 v 12:55 | Karma článku: 23.65 | Přečteno: 538 | Diskuse

Petr Gabriel

Průběh demolice věží WTC i po výbuchu termonukleární nálože.

Způsob provedení této demolice v médiích nenajdete, protože nechtějí ztratit kredit poslušných médií. Tento postup však určitě byl někde vyzkoušený, protože jeho technologie přesně časově zapadaly podle harmonogramu, řízené počíta

3.8.2017 v 0:14 | Karma článku: 10.23 | Přečteno: 410 | Diskuse
Počet článků 103 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4026
Poslanec, hájící zájmy občanů.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.